Brev:
Laktoseintolerance - 8 mdr.
20. september 2011
Alder:
8 mdr.
Laktoseintolerance - 8 mdr.
Hej Helen,
Du sendte mig tidligere nedenstående dagsplan for min søn på 8 måneder. Vi har nu fundet ud af at han er intolerant over for mælk og jeg vil derfor høre dig, hvad jeg kan erstatte mælkeprodukterne med? Må han få smør, leverpostej og ost? Nu hvor han spiser meget af vores mad kan jeg så bruge soyamælk i stedet for alm mælk, så han ikke skal have special mad?
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først - du kan i første omgang skære ned, så han kun får 100ml og derefter helt undvære.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, tun, makrel eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden men det kan også være mos fra glas, beregnet til børn på 8 måneder. Vand af kop.
Flaske som nu og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller banan, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
En lille flaske (100ml) og puttes til eftermiddagslur som nu ca kl 16.30. De fleste børn behøver ikke sove 3 lure i denne alder og behøver normalt ikke flaske her - men din dreng har brug for det og det er okay :)
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være ris eller pastaretter - boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne eller lignende, det kan være indmaden af en frikadelle eller lidt laks fra ovnen i grøntsagsmos, sovs osv. Der skal være mad i stykker og grøntsagsmos, vand af kop.
Suppleres evt med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca. 20 som nu
Hilsen